Ohjelma

Retropelejä

Ruokala
Pelisali

Aiemmiltakin vuosilta tuttu pelinurkkaus palaa, tänä vuonna entistä isompana! Pelinurkkauksesta löytyy erinäisiä osallistujien, järjestäjien sekä Suomen Pelimuseon lainaamia retrokonsoleita, tietokoneita ja sälää. Paikalta pitäisi löytyä ainakin (lista päivittynee vielä):

  • DOS-tietokoneita (Pentium 166MHZ, 486)
    • Vanhoja suomipelejä! Wings, Liero, Death Rally, Pekka Kana 2, Koiratappelu 2...
  • NES
  • Jurassic Park - Lost World Flipperi
  • Tanssipelipiste


Tila on osallistujille avoinna ja pelejä saa pelata vapaasti.

Työpaja: Let's Make a Demo 1.4

Päälava
Icon 1
Paavo "The Old Dude" Nieminen Yliopisto-opettaja, tutkija, demomies

TL;DR: Koko tapahtuman kestävä työpaja, jossa opastetaan demon tekemisessä.


Paavon Demopaja nähdään Instansseilla tänäkin vuonna! Demopajassa voit päästä kokeneen opettajan opastuksella liikkeelle reaaliaikaisen graafisen ohjelman (demon) tekemisessä tarkoitukseen kehitettyjen työkalujen ja apukirjastojen avulla. Demopajan työkaluilla ja opastuksella on aiempina vuosina onnistuttu toteuttamaan alusta loppuun tapahtuman aikana tehtyjä entryjä Instanssi Demo ja Pikkiriikkinen Demo -kompoihin; jopa ilman aiempaa taustaa demokoodauksessa


Työpajan alkuun Paavo "The Old Dude" tulee pitämään pienen esittelyn aiheesta päälavalle. Työpaja kestää koko tapahtuman ajan ja osallistujat saavat edetä omaan tahtiinsa.


Työpajaan voit valmistautua etukäteen! Päivittyvät ohjeet työpajaan liittyvistä tarpeellisista ennakko-asennuksista ja muusta valmistautumisesta löytyvät https://github.com/puavous/lmad1/blob/master/BeforeInstanssi2024.md


Työpajan ohjatun osuuden aikataulu läpi tapahtuman on seuraavanlainen:


Torstai

19:00
Demopajan esittelyseminaari, pääsalissa
20:00
Ohjattu työpajasessio 1/3, työpajatilassa
Perjantai
14:00
Ohjattu työpajasessio 2/3, työpajatilassa
18:00-
Itsenäistä työskentelyä
Lauantai

14:00
Ohjattu työpajasessio 3/3, työpajatilassa
18:00
Deadline demojen ilmoittautumiselle


Lisätietoja demopajan GitHub-repositoriossa! https://github.com/puavous/lmad1/blob/master/README.md


Demopajaa ja Instanssia tukemassa myös Jyväskylän Yliopiston IT-tiedekunta!

Varjostinjammailu

Päälava, Internet
Icon 1
Työpaja

Tänä vuonna Instansseilla livenä rentoa shaderjam meininkiä. Jammailuun voi liittyä omalta konepaikalta tai etänä! Lisätietoja tulossa!

Konsertti

Päälava
Icon 1
[TBD] DJ

[TBD]

Sauna

Takapiha
Icon 1
Löylyfunktio Sauna, Peräkärry

Saunassa saunotaan.

Saunavuorot tarkentuvat myöhemmin.

Konsertti

Päälava
Icon 1
[TBD] DJ

[TBD]

Konsertti

Päälava
Icon 1
[TBD] DJ

[TBD]

Varjostimien näytösottelu

Päälava
Icon 1
Kilpailu

Suuren maailman partyilta tuttu "Shader Showdown" -kilpailu saapuu toista kertaa myös Instanssiin! Kilpailussa osallistujat pääsevät koodaamaan GLSL-shadereita livenä yleisön seuratessa koodia ja sen tuottamaa kuvaa. Kirjoitettavat shaderit ovat fragment-shadereita, joiden koodi ajetaan jokaiselle ruutupikselille. Kuvan tuottamiseksi käytettävissä olevia tietoja ovat käsittelyssä olevan pikselin koordinaatit ja taustamusiikin taajuusesitys.


Shaderkoodausta voi harjoitella internetistä löytyvillä tutoriaaleilla ja esimerkiksi https://www.shadertoy.com/ :n kaltaisilla työkaluilla, jotka tarjoavat valmiiksi livenä päivittyvän kanvaasin, jolle shaderia voi ryhtyä kirjoittamaan. Mikäli shadereita ei ole tullut paljoa väänneltyä aiemmin ja sanalla sanoen kuumottaa saako mitään aikaiseksi, kilpailussa saa käyttää apuna järjestäjien tarjoamia paperisia referenssimateriaaleja joista voi luntata koodia esim. yksinkertaisiin raymarch SDF:iin.

Voit tutustua myös näytösotteluissa käytettävään bonzomaticciin.


Turnausformaatti tarkennetaan myöhemmin

Konsertti

Päälava
Icon 1
[TBD] DJ

[TBD]

Konsertti

Päälava
Icon 1
[TBD] DJ

[TBD]